Liturgisch Bloemschikken

De Liturgische bloemschikgroep maakt een themastuk in onze kerk bij bepaalde hoogtij dagen, zoals bij Bid-en Dankdag, Pasen, Advent en Kerst.

De werkgroep van het liturgisch bloemschikken bestaat uit:

Gerrie van Baaren Gerrie Kramp
Jeannette van Dorp Joke Vink
Karen de Wit

Hierbij leggen wij u uit wanneer en met welke bloem/vrucht en kleur wij werken en waarom.
Het kerkelijk jaar kent haar eigen indeling parallel lopend aan de seizoenen. Deze tijden hebben in de liturgie hun eigen kleur. Wij willen u graag iets vertellen over de achtergronden van materialen etc.

Allereerst de kleuren van kleden en bloemen en hun betekenis:

Rood: bloed, vuur van liefde, vuur van de Geest
Groen: hoop, nieuw leven
Paars: inkeer, vasten, bezinning
Wit: zuiverheid, feest, nieuw begin
Zwart: door, einde

Veel voorwerpen of materialen kunnen in het licht van de bijbeltekst een bepaalde betekenis krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een steen (dood,dor); een kaars (licht, nieuw leven, opstanding); water of kruik (leven, reiniging, zuiverheid); weegschaal (gerechtigheid).

Binnen het liturgisch bloemschikken hebben veel bloemen en materialen een speciale betekenis gekregen:

Bloesem: nieuw leven, groei,opstanding
Roos: liefde
Distels: lijden
Iris: Drieëenheid
Judaspenning: verraad
Klimop: trouw
Kale takken: dood, treurnis, einde
Zand: dor, dood, woestijn
Gekrulde takken Chaos
Jute: boetekleed
Graan/brood: leven, kracht
Lelie: onschuld, zuiverheid

Als we een themastuk maken dan kiezen we voor een bepaald materiaal of een bloem die altijd te maken heeft met de kleur of de vorm van de betekenis. Dat zal de ene keer wat duidelijker overkomen dan de andere keer.
Bij een themastuk proberen we op twee grondprincipes te letten:
1. houd het eenvoudig
2. werk met materialen en voorwerpen die de omgeving en de natuur op dat moment
   "geeft" (dus: recht doen aan de schepping).

Hopelijk kunt u het bovenstaande gebruiken bij het "lezen" van de themastukken, zodat ze bijdragen aan de verstaanbaarheid van de bijbeltekst of het bijbelgedeelte dat centraal staat aan de viering.

Palmpasen

zo 24 mrt 2024 om 10.00 uur