Historie kerk

Naar de 19e eeuw
In 1825 vonden weer herstelwerkzaamheden plaats. De toren was zo bouwvallig dat die gesloopt werd en in 1848 door een nieuwe vervangen. In 1894 werden de muren van het schip bepleisterd en in 1908 kreeg het schip zijn huidige vorm. Door het afbikken van alle kalklagen in 1899 gingen de schilderingen helaas verloren. Achter de kalklaag werd een kast gevonden met daarin fragmenten van gebrandschilderd glas, o.a. een ruitje met een deel van een wapen. Deze fragmenten zouden uit de vijftiende eeuw stammen. Ook verscheen een dichtgemetselde gang.

De 20e eeuw
In de jaren 1967 en 1968 vond een grote restauratie plaats. Ter voorbereiding toog al in 1955 een restauratiecommissie aan het werk. Er werd navraag gedaan bij het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschapelijk Werk of de kerk op de monumentenlijst stond. Dat bleek het geval. Er werd door het Ministerie een uitgebreid rapport opgemaakt van de noodzakelijke werkzaamheden. Dit vergde vele jaren uitzichtloos wachten waarin de toestand van de kerk er niet beter op werd. Op een gegeven moment stond bij de ingang een bord met "Wegens vallende leien ... ingang kleine hek". Pas in 1965 was er een begroting voor de totale restauratie à FL 499.690,-. Dit bleek financieel niet haalbaar: er was een bedrag van FL 14.000,- beschikbaar voor de restauratie. Zelfs sloop en nieuwbouw werd overwogen! Er werd toen een voorlopig herstelplan opgesteld "teneinde de wateroverlast enigszins te kunnen tegengaan" waarmee in het voorjaar van 1966 begonnen zou kunnen worden. Dat kostte FL 91.600,- voor het herstel en FL 10.000,- voor het plan.
Nu was het wachten op toestemming tot het uitvoeren van dit plan. Op 21 maart 1967 stuurde de president-kerkvoogd een telegram aan het Ministerie: In opdracht van de gemeente Lienden moet de kerk van Ommeren worden dichtgespijkerd en terrein worden afgesloten, waardoor begraafplaats niet toegankelijk meer is. Gaarne definitieve beschikking voor restauratie. Subsidie reeds verschillende malen toegezegd. Toestand hopeloos.

Het restauratieplan
Het antwoord komt "al" op 12 juni 1967: er wordt 50% subsidie verleend, FL 45.800,-. Hierop volgt een brief aan het Ministerie voor definitieve goedkeuring. De gemeenschap van Ommeren moest de rest van het geld bijeenbrengen: daarvoor werd een inzameling gehouden. Op 22 september 1967 was het resultaat bekend: ruim FL 20.000,-. De kosten van de restauratie waren inmiddels toch weer aanzienlijk toegenomen: ruim FL 260.000,-. Omdat ook Gemeente en Provincie een deel van de kosten droegen konden de herstelwerkzaamheden toch worden uitgevoerd. Eind november 1968 was de kerk weer in prima staat.

De rol van de Rommelmarkt
De eerste rommelmarkt werd gehouden in 1982 en de opbrengst van de eerste drie markten werd besteed aan een fraai pijporgel. Daarna werd de rommelmarkt een jaarlijks weerkerend festijn, waarvan de opbrengst ten gunste komt van het onderhoudfonds van de kerk. Hopelijk wordt zo voorkomen dat toestanden als in de vijftiger en zestiger jaren zich nog eens voortdoen.

Palmpasen

zo 24 mrt 2024 om 10.00 uur